دیفرانسیل

منو های سایت

آخرین ارسال های انجمن


 

چرخ‏ های اتومبیل با سرعت‌های متفاوتی می‌چرخند. برای مثال، هنگامی‏که سر پیچ با اتومبیل درحال گردش به سمت چپ هستید، چرخ داخلی (چرخ جلو، سمت راننده) نسبت به چرخ خارجی (چرخ جلو، سمت شاگرد) مسافت کمتری را طی می‏کند. ازآن‏جاکه سرعت خودرو، از تقسیم مسافت بر زمان به‏ دست می‏آید، بنابراین چرخی که مسافت کم‏تری طی می‏کند، سرعت کم‏تری دارد. باید دقت داشت که چرخ‏های جلو نسبت به چرخ‏های عقب، مسیر متفاوتی را طی می‏کنند. البته در مورد چرخ‏هایی که قدرت موتور روی آن‏ها منتقل نمی‏شود، این موضوع مطرح نیست. به‏ طور مثال، چرخ‏های جلوی خودرویی را در نظر بگیرید که انتقال قدرت موتور روی آنها صورت می‏گیرد. تصویر زیر، طرح شماتیک خودرویی را نشان می‏دهد که دیفرانسیل (Differential) عقب است و قدرت موتور به چرخ‏های عقب منتقل می‏شود.

 

اگر ماشین دیفرانسیل نداشته باشد، چرخ‏ها به یکدیگر قفل می شوند؛ بنابراین باید همیشه با سرعت‌های برابر گردش کنند که با این شرایط، پیچیدن اتومبیل ممکن نخواهد بود. ازاین‏رو، دیفرانسیل نقش بسیار مهمی در این زمینه ایفا می‏کند. به این‏صورت‏ که چرخ‏ها را با سرعت‏های متفاوتی به گردش در می‎آورد تا گردش خودرو به‎‏ویژه در حین پیچ، به سهولت امکان‏پذیر شود. به عبارت بهتر دیفرانسیل، گشتاور انتقالی از موتور را به دو‎ قسمت تقسیم می‏کند که هر قسمت، موظف به چرخاندن یک چرخ است. لازم به ذکر است وقتی‏‎که اتومبیل روی جاده در خط مستقیم در حال حرکت است، چرخ‏ها با سرعت‏های برابر می چرخند اما هنگامی‏که خودرو سر پیچ است، نقش اصلی دیفرانسیل نمایان می‏شود. در ادامه به بررسی نحوه عملکرد دیفرانسیل درموتور می‏‎پردازیم. در تصویر زیر مشاهده می‏‎کنید که دیفرانسیل از قطعات مختلفی از جمله چرخ‏‎دنده‎های  پینیون، حلقه‏‎ای، جانبی و اسپایدر تشکیل شده است که در زیر  به طور مختصر تعریف می شوند.

 

 

 

 

(1) چرخ‏‎دنده پینیون: این قطعه، گشتاور را از گیربکس به دیفرانسیل منتقل می‏کند.

 

(2) چرخ‏‎دنده حلقه‏‎ای: این قطعه، گشتاور را از چرخ‏‎دنده پینیون دریافت می‏کند.

(3) چرخ‏‎دنده‏‎های جانبی: این قطعات، چرخ‏‎دنده حلقه‏ای را با دوران می‏‎چرخانند.

(4) چرخ‏‎دنده‏‎های اسپایدر: این چرخ‏‎دنده‏‎ها، چرخ‎‏های سمت چپ و راست را به حرکت در می آورند.

 

 

چرخ‏‎دنده پینیون در واقع چرخ‏‎دنده حلقه‌ای را به همراه چرخ‏‎دنده‏‎های جانبی می‏‎چرخاند. در این حالت، هیچ‏کدام از چرخ‎‏دنده‏‎های داخل محفظه (جانبی) نمی‏‎چرخند و به محفظه قفل شده‏‎اند اما همان‏طورکه اشاره شد وقتی‏که اتومبیل سر پیچ دور می‏‎زند، چرخ‏‎ها با سرعت‏‎های متفاوت می‏‎چرخند. ازاین‏رو‏، در این هنگام است که چرخ‏‎دنده‏‎های داخل محفظه از حالت قفل خارج شده و هم‏زمان با گردش اتومبیل در سر پیچ به گردش درمی‏‎آیند، این عمل سبب می‏شود تا تایرها با سرعت‏‎های متفاوت به حرکت درآیند. گفتنی است تایر داخلی (جلو، سمت راننده) در پیچ نسبت به محفظه با سرعت کم‏تری می‏‎چرخد، درحالی‏که سرعت تایر خارجی (جلو، سمت شاگرد) نسبت به محفظه بیش‏تر است. در فیلم ترجمه شده زیر که توسط تیم 1Carانجام شده است، شما به‎خوبی با دیفرانسیل و نحوه عملکرد آن آشنا خواهید شد. 

 (دانلود)

منبع : www.1car.ir

برچسب ها : دیفرانسیل قطعه‌ای است , دیفرانسیل چیست؟ , مهندسی مکانیک , دیفرانسیل چگونه کار می کند؟ , همه چیز درباره دیفرانسیل خودرو , مکانیک خودرو , وظایف و نحوه کار دیفرانسیل , طرز کار دیفرانسیل , هر چی که لازمه از دیفرانسیل خودرو بدونیم! , مکانیزم دیفرانسیل خودرو , تصاوير ديفرانسيل , تفاوت خودروهای دیفرانسل جلو و دیفرانسیل عقب , دیفرانسیل خودرو و انواع آن , دانلود فیلم نحوه کار سیستم دیفرانسیل خودرو , آشنایی با مزایا و معایب خودرو‌های دیفرانسیل ,
بازدید : 284 تاریخ : چهارشنبه 04 مرداد 1396 | نویسنده : admin | نظرات ()

ارسال نظر برای این مطلب


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی

آمار سایت

کل مطالب : 1659
کل نظرات : 127
افراد آنلاین : 4
تعداد اعضا : 702
بازدید امروز : 108
باردید دیروز : 407
گوگل امروز : 5
گوگل دیروز : 35
بازدید کلی : 2,460,488

اطلاعات کاربری


عضو شويد

نام کاربری :
رمز عبور :

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

آرشیو

کد های اختصاصی


x بستن پنجره
تبلیغات

پشتیبانی

ابزار هدایت به بالای صفحه

کاربران

اوقات شرعی

اوقات شرعی

محاسبه قبوض

نوبت دهی اینترنتی

شبکه های اجتماعی



خدمات اینترنتی